• " Systém vzdělávání dospělých je značně diferencovaný a heterogenní a nachází se v procesu neustálého pohybu, změn a nových orientací. Absence nebo rámcovost státní či legislativní regulace a činnost komerčních a privátních zařízení také nepřispívají k jeho přehlednosti. Namístě je tedy otázka jednoty andragogické praxe. Tato jednota se dá najít v pracovní náplni andragoga. Andragogové pracují skoro výlučně v organizacích. Musí být schopni pochopit cíle, funkce a potřeby organizace a vyvodit z nich cíle a obsahy vzdělávacích programů. Tyto vzdělávací programy je třeba didakticky zpracovat, realizovat a evaluovat (= ne hodnocení účastníků, ale vy¬hodnocení vyučovacího procesu jako celku). Především současný vývoj v oblasti podnikového vzdělávání poukazuje na to, že tato činnost nabývá na významu. Velké podniky přecházejí k didakticky rozpracovaným formám výuky jako je příprava materiálů k sebeučení, distanční vzdělávání nebo počítačem podporovaná výuka. Zároveň se ukazuje trend k dlouhodobějším kurzům, které také vyžadují větší didaktickou úpravu, počet krátkodobých školení přitom spíše stagnuje. Roste také podíl externích privátních vzdělávacích firem na podnikovém vzdělávání, které jsou v konkurenčním boji odkázány na kvalitu svých programů. Zde již nestačí expertní odborné zkušenosti, ale je nutná metodická pomoc andragoga. Bylo by totiž nerealistické očekávat, že experti pro marketing nebo prodej, pro otázky technologické nebo bezpečnostní atd. si budou ochotni osvojit potřebné andragogické, didaktické nebo psychologické znalosti. Zároveň andragog nemůže zvládat veškeré expertní vědění a získávat zkušenosti tak jako příslušný specialista. Nutná je tedy spolupráce obou skupin. To neplatí samozřejmě pro všechny oblasti. Např. ve výuce cizích jazyků zpracovávají materiály jazykoví experti, a tak existuje didaktický materiál pro všechny možné oblasti (angličtinou pro číšníky počínaje, přes němčinu pro manažery nebo předškolní děti, po turecký jazyk pro ženy, které se do Turecka vdaly, či španělštinu pro seniory trávící svůj důchod na Mallorce). Zde není spoluúčast andragogů nutná. Ovšem jazykáři se nacházejí v jiné konkurenční, ekonomické a pracovní situaci než vedoucí pracovník prodeje, který byl pověřen školením svých podřízených.
    K andragogické praxi patří i vlastní výuka, přičemž ovšem veškeré výzkumy ze západních zemí ukazují, že organizační, přípravné, kontrolní práce a poradenská činnost tvoří hlavní pracovní náplň vysokoškolsky vzdělaného andragoga."                                                                                                                                                                                                                                                                       Beneš, M. Úvod od Andragogiky. Praha: Karolinum, 2003.

     
 Právě jste  . návštěvník                         Poslední aktualizace: 15.4.2005

KATEDRA SOCIOLOGIE A ANDRAGOGIKY FF UP,
Wurmova 7, 771 80 Olomouc
Sekretariát:
Radmila Wagnerová, tel: 585 633 392, e-mail: wagnero@ffnw.upol.cz


Filozofická Fakulta UP, Křížkovského 10, 771 80 Olomouc, tel.: +420 585 631 111, fax: +420 585 229 162